Hoe komt jouw bericht hoog in de tijdlijn op Facebook?

Jouw Facebook bericht zo lang mogelijk hoog in de tijdlijn, dat is voor veel bedrijven die een bericht plaatsen het doel. Maar hoe kun je er voor zorgen dat jouw bericht bij zo veel mogelijk mensen hoog in de tijdlijn (liefst helemaal bovenaan) wordt geplaatst?

Hoe bepaalt Facebook de volgorde van de tijdlijn? 

Om je berichten hoog in de tijdlijn te krijgen, is het goed om te weten hoe Facebook de volgorde van je tijdlijn bepaalt. Daarvoor heeft Facebook het algoritme Edgerank ontwikkeld. Een 'edge' is een interactie (statusupdate, like, reactie, check-in, etc.) van een persoon of bedrijf met Facebook. Het algoritme houdt rekening met drie factoren: (1) Affiniteit (2) gewicht en (3) tijd.

1) Affiniteit

Affiniteit staat voor de sterkte van de relatie tussen de Facebook-gebruiker en jouw merk. Naarmate iemand de pagina van jouw bedrijf vaker bezoekt en interacties heeft met je content, zullen je posts hoger in zijn/haar tijdlijn staan. 

UPDATE 12 jan '2018: Facebook kondigt aan dat affiniteit nog belangrijker wordt!

2) Gewicht

De tweede factor waar rekening mee wordt gehouden, is het gewicht van de post. Het gewicht wordt onder anderen bepaald door het aantal likes en reacties van je vrienden en andere fans. Ook scoren foto's beter dan tekstupdates. Bovendien doen 'zelf geschreven' updates het beter dan updates die bijvoorbeeld automatisch door een app worden geplaatst.

3) Tijd

De laatste factor die meespeelt is de hoeveelheid tijd die is verstreken sinds de update is geplaatst. Een bericht dat net een paar minuten geleden is geplaatst, heeft een grotere kans om bovenaan de tijdlijn te staan dan een bericht dat er al uren op staat. Vaak zijn dergelijke berichten al gezakt in de tijdlijn doordat andere alweer nieuwe berichten hebben geplaatst.

Tips om je Facebook bericht omhoog te plaatsen

Kennis van Facebook Edgerank zorgt ervoor dat je kunt inspelen op de genoemde factoren. Zo kun je bijvoorbeeld je affiniteit met mensen verhogen door vragen te stellen en zo reacties uit te lokken. Het gewicht is te beïnvloeden door te werken met foto's en video's, te linken naar leuke content om zo likes te genereren en zelf leuke content te plaatsen. De factor tijd is te beïnvloeden door te posten op momenten dat je doelgroep online is. Als blijkt dat jouw fans vooral 's avonds online zijn, heeft het weinig zin om 's ochtends een bericht te plaatsen.

Helemaal bovenaan? Promoot je bericht

Persoonlijke berichten komen over het algemeen hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan dan organische berichten van bedrijven of adverteerders. Wil je als bedrijf of adverteerder dat je bericht meer bovenaan komt te staan? Je kunt je bericht tegen betaling promoten op Facebook. Op deze manier vergroot je de kans dat je bericht door de doelgroep wordt gezien.

Adverteren op Facebook

Facebook heeft veel informatie van ons en als adverteerder kun je daar je voordeel mee doen. Er zijn geavanceerde targeting opties beschikbaar zodat je als adverteerder gericht jouw doelgroep kunt bereiken. Op basis van locatie, interesses en functies van personen bepaal je aan wie je advertentie vertoond wordt. Heb je bijvoorbeeld een sportwinkel in Utrecht en wil jij jouw tennisrackets onder de aandacht brengen bij mensen in de regio Utrecht? Dan kun je instellen dat het bericht getoond wordt aan sportliefhebbers in de regio Utrecht en bijvoorbeeld alleen na 17:00 uur en in het weekend. Uiteraard heb je zelf de controle over je advertentiebudget, zodat je niet meer uitgeeft dan gewenst. Wil je meer weten over adverteren op Facebook en Instagram? Laat het ons weten!

Jouw bericht bovenaan in de Facebook tijdlijn?

Neem contact met ons op! We bijten niet...
Loading page...