Eerste nieuwsbrief? 4 Tips om je op weg te helpen

Je eerste nieuwsbrief versturen is spannend. Hoeveel mensen zullen hem openen? En wat levert het op? Er zijn maar weinig organisaties die nog geen nieuwsbrief hebben. Het is dan ook een goedkope en handige manier om mensen over allerlei zaken te informeren.

Tips voor je nieuwsbrief

Of je nu het nieuws rond je bedrijf wilt verspreiden of nieuwe klanten wilt verleiden met aanbiedingen, je kunt het allemaal in je nieuwsbrief kwijt. Maar waar moet je aan denken bij je eerste nieuwsbrief? Wij geven je alvast 4 tips om je op weg te helpen.

1) Formuleer een duidelijk doel

Bedenk van tevoren wat je met je nieuwsbrief wilt bereiken. Wil je mensen doorsturen naar een bepaalde pagina op je website? Of wil je ze op de hoogte houden van de ontwikkelingen in jouw markt? Het voordeel van een digitale nieuwsbrief is dat de resultaten goed meetbaar zijn. Zo kun je in ons CMS, waarmee je ook eenvoudig nieuwsbrieven kunt versturen, bijvoorbeeld nagaan hoeveel mensen je nieuwsbrief hebben geopend of hoe vaak er op een bepaalde link is geklikt.

2) Bedenk voor wie je eerste nieuwsbrief bedoeld is

Afhankelijk van het doel van je je nieuwbrief kan het publiek bestaan uit bijvoorbeeld huidige klanten, prospects of andere geïnteresseerden. Huidige klanten verwachten in een nieuwsbrief waarschijnlijk eerder informatie over je organisatie en werknemers, prospects willen aanbiedingen en productinformatie zien en andere geïnteresseerden kunnen zich weer met hele andere verwachtingen hebben ingeschreven. De content van je nieuwsbrief is dus deels afhankelijk van je publiek.

"We raden je aan de hoeveelheid tekst te minimaliseren"

3) Frequentie van verzenden

Denk goed na hoe vaak je een nieuwsbrief wilt gaan versturen. Op een dagelijkse nieuwsbrief zitten niet veel mensen te wachten en het kost veel tijd om elke dag een nieuwsbrief te maken. Eén keer per jaar een nieuwsbrief versturen is misschien weer wat weinig. Veel bedrijven hebben een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Bovendien is het verstandig om in je eerste nieuwsbrief aan te geven hoe vaak 'abonnees' een bericht kunnen verwachten.

4) Houd de nieuwsbrief overzichtelijk

Niet iedereen neemt de moeite om je hele nieuwsbrief te lezen. De meeste mensen die hem openen zullen er doorheen scrollen in de hoop dat er iets in staat wat de moeite waard is om te lezen. Om het voor deze mensen overzichtelijk te maken, is het aan te raden om een gebruiksvriendelijk ontwerp te gebruiken en de hoeveelheid tekst te minimaliseren. Bovendien dragen bullet points en links (bijv. 'klik hier voor het volledige artikel') bij aan de overzichtelijkheid van je nieuwsbrief.

Meer informatie?

Bij Dolphiq hebben we jarenlange ervaring met het opzetten en versturen van nieuwsbrieven. Als je naar aanleiding van dit artikel over je eerste nieuwsbrief vragen of een opmerking hebt, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Vragen of opmerkingen?

Neem contact met ons op, we helpen je graag...
Loading page...