Waarom je begint met een MVP...

Wanneer je het besluit hebt genomen om software op maat te laten ontwikkelen, zijn de mogelijkheden eindeloos. Alles kan! Dat is het mooie, en tegelijk het uitdagende van maatwerk. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste keuzes maakt?

Soms is er voldoende budget aanwezig om gelijk alle ideeën en wensen te realiseren. In alle andere gevallen, moeten er keuzes gemaakt worden gemaakt. En dat is helemaal niet erg... Facebook is ooit begonnen als eenvoudig smoelenboekje en Rome is ook niet in één dag gebouwd. Om je op weg te helpen bij het maken van de juiste keuzes, is het goed om bekend te worden met het begrip 'MVP'.

Wat is een MVP??

MVP staat voor Minimum Viable Product, vrij vertaald het 'minimaal levensvatbare product'. Dit is de eerste versie van een product waarmee je de markt op kunt. Om erachter te komen wat er in een MVP zit, stel je jezelf de vraag: wat moet het product kunnen voordat het in gebruik genomen kan worden? Met het stellen van deze vraag dring je door tot de essentie van jouw product. Kortom: waar moet het product in ieder geval aan voldoen om meerwaarde te bieden aan de gebruikers?

"Hoe meer je over het te ontwikkelen product praat, hoe meer ideeën er bij komen"

Laat je niet verleiden...

Bij de ontwikkeling van een online portaal, CRM-systeem of website op maat is de sky de limit. Er zijn weinig beperkingen en alles is mogelijk. Hoe meer je over de ontwikkelen applicatie praat, hoe meer ideeën erbij komen. Het is erg verleidelijk om deze ook in de scope van het project op te nemen. Toch adviseren we je om altijd het MVP in gedachten te houden. We geven je hier 4 redenen voor:

1) Focus je op de essentie

Met het formuleren van een MVP focus je je op de essentie van jouw applicatie. Wat is de toegevoegde waarde van de oplossing die je biedt? Focus je op de zaken die daadwerkelijk waarde toevoegen. Dit is namelijk waar je de gebruiker, klant of medewerker van je organisatie écht mee helpt.

2) De kosten worden niet te hoog

Met het toenemen van het aantal functionaliteiten zal vaak ook het prijskaartje van de ontwikkeling toenemen. Om deinvestering acceptabel te houden en er voor te zorgen dat het budget niet overschreden wordt, kun je je beter eerst op het MVP richten en dit later doorontwikkelen. Zo zorg je er voor dat de initiële investering niet torenhoog wordt.

3) Het MVP is sneller gereed

Als je je in eerste instantie focust op het MVP, blijft de omvang van het project beperkt. Waar de ontwikkeling van een product met allerlei uitbreidingen bijvoorbeeld maanden kost, kan het MVP mogelijk al eerder af zijn. Wanneer je dit in gebruik neemt, zorgt dit niet alleen voor inkomsten, het levert ook waardevolle feedback op voor de verdere ontwikkeling ervan.

4) Ruimte voor voortschrijdend inzicht

Al tijdens de ontwikkeling van een webapplicatie op maat zal je merken dat je tot nieuwe inzichten komt. Je kunt namelijk niet alles voorzien. Sommige functionaliteiten blijken helemaal niet nodig te zijn. Andere, onvoorziene zaken blijken juist een waardevolle toevoeging aan je product. Door eerst en MVP te ontwikkelen, kun je deze veranderende behoeften meenemen in toekomstige versies.

Facebook is ook klein begonnen! Het platform begon in 2004 als 'online smoelenboekje' en werd pas later doorontwikkeld

Waar moet een goed MVP aan voldoen?

Een goed MVP moet vooral veel waarde toevoegen voor de gebruiker. Door de gebruiker centraalte stellen en je af te vragen wat voor hem/haar de toegevoegde waarde is, is het belangrijkste onderdeel van het product in ieder geval gemaakt. Dat er bijvoorbeeld 'aan de achterkant' nog wat handmatige handelingen verricht moeten worden en niet alles direct geautomatiseerd is, is geen ramp. Voor de gebruiker moet het meerwaarde bieden, hij/zij moet er mee geholpen zijn. Vanzelfsprekend moet het MVP functioneel, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker zijn.

Wanneer het MVP af is...

Echt 'af' is het product natuurlijk nooit. Wanneer het MVP ontwikkeld is en er een product staat dat waarde toevoegt en voldoet aan bovenstaande voorwaarde, kun je er mee de markt op. Vanaf het moment dat de eerste mensen het gaan gebruiken, kun je beginnen met feedback verzamelen, krijg je suggesties voor verbeteringen en zal je zelf de nodige optimalisaties in gedachten hebben. Deze kunnen op een later moment uiteraard allemaal worden doorgevoerd. Zo maken we met elkaar een steeds betere versie van jouw product!

Voorbeelden...

Je kunt niet alles van te voren voorzien. Onderstaande systemen zijn ook ooit 'klein' begonnen...

Vragen of opmerkingen?

Neem contact met ons op, we helpen je graag...
Loading page...