5 Tips om de online reputatie van je bedrijf te optimaliseren

Vóórdat iemand besluit om je product te kopen of zaken met je te doen, zal hij/zij zich waarschijnlijk oriënteren op het internet. Maar, ben jij eigenlijk wel op de hoogte van je online reputatie? Wij geven je 5 tips waarmee je jouw online reputatie snel naar een hoger niveau kunt tillen!

Tip 1 - Niet actief op social media? Toch kijken!

Je hebt geen Twitter account maar bent toch vindbaar op het kanaal. Dat klinkt misschien gek, maar het gebeurt mogelijk wel. Heb je de naam van je eigen bedrijf al eens opgezocht op Twitter of andere social media kanalen? Misschien hebben andere gebruikers je bedrijf genoemd in hun berichten, ondanks dat je zelf geen account hebt. Test het gemakkelijk zelf.

Bovendien is social media een goed kanaal om op een laagdrempelige manier in contact te blijven met (potentiële) klanten. Je kunt gemakkelijk reageren op vragen en eventuele klachten kunnen snel worden afgehandeld. En ook dat kan bijdragen aan een goede online reputatie.  

Tip 2 - Zoek op je bedrijfsnaam

Het ligt misschien voor de hand, maar door jezelf of je bedrijf op te zoeken in een zoekmachine, kun je een hoop te weten komen over je online reputatie. Zoek niet enkel op je eigen (bedrijfs-)naam, maar gebruik ook eens termen als 'bedrijfsnaam' ervaringen of 'bedrijfsnaam' betrouwbaarheid. Wellicht wordt je besproken op pagina’s die je zelf nog niet kende zoals fora of andere websites.

Tip 3 - Google Alerts

Een gemakkelijke manier om continu op de hoogte te blijven van wat er over je bedrijf wordt gezegd, is het instellen van Google Alerts. Op deze manier kun je zo snel mogelijk reageren en anticiperen op nieuwe content. Stel de alerts in op jouw bedrijfsnaam en bepaal zelf hoe vaak je een melding wil ontvangen van nieuw geplaatste content over je bedrijf.

Tip 4 - Google My Business

Als je op Google zoekt op een bedrijfsnaam, verschijnt er rechts op de resultatenpagina vaak een blok met bedrijfsinformatie. Dit blok kun je gemakkelijk en gratis zelf beheren met Google My Business. De informatie die je hier toevoegt wordt weergeven in Google Zoeken, Maps en Google+. Zo kun je je klanten informeren over je openingstijden, locatie en contactgegevens.

Je kunt het kader met bedrijfsinformatie beheren met Google My Business

Tip 5 - Ongewenste/onjuiste content verwijderen

Ben je tijdens je onderzoek ongewenste zoekresultaten in tegengekomen in een zoekmachine? Je kunt bij de zoekmachines een verzoek indienen om het resultaat te laten verwijderen. Let op, de resultaten worden niet volledig van het internet verwijderd maar zijn niet meer vindbaar in de zoekmachine.

Op andere pagina’s kan onjuiste informatie staan maar bekijk ook je eigen content eens met een kritische blik. Wellicht is bepaalde informatie verouderd of wordt het tegengesproken door nieuwe content. Pas dit aan zodat je eigen pagina’s relevant blijven.

Blijf op de hoogte!

Blijf je online reputatie zeer regelmatig monitoren en grijp snel in als er iets mis dreigt te gaan. Zo kun je voorkomen dat je je goede reputatie verliest. Een deuk in je reputatie loop je immers sneller op dan de tijd die het kost om een goede reputatie op te bouwen. 

Wil je jouw bedrijf online optimaal op de kaart zetten?

Laat het ons weten en we nemen z.s.m. contact met je op
Loading page...